Brede Maatschappelijke Alliantie verbindt Noordwijk

Brede Maatschappelijke Alliantie bereidt al weer zijn 4e bijeenkomst voor. Achter de schermen bespreken vertegenwoordigers van de Noordwijkse sectoren hoe het pad naar de anderhalvemetersamenleving er uit kan zien. Samen op naar betere tijden.

 Gestart

Gemeente Noordwijk is gestart met de Brede Maatschappelijke Alliantie Noordwijk OpenUp. Het startbericht geeft goed aan wat het doel is van de alliantie. Er wordt vanwege corona ge-ZOOM-d. Vertegenwoordigers van alle maatschappelijke sectoren in Noordwijk steken de koppen bij elkaar en spitten thema’s uit.

Eerst kennismaken – Daarna de breakoutroom in

De 1e bijeenkomst was vooral een bijeenkomst om elkaar te leren kennen en ook dingen met elkaar te delen. Ook werd al gekeken hoe er koppelingen gemaakt kunnen worden en wat deelnemers met elkaar gemeen hebben. Dit bleek meer dan vooraf verwacht. In kleiner gezelschap werd in zogenaamde breakoutrooms verder met elkaar van gedachten gewisseld. 

Lokale Economie

De 2e bijeenkomst ging over de lokale economie. Na een plenair begin werd in 3 verschillende groepen verder gepraat over horeca, detailhandel en bloemen. Tijdens deze sessies werd duidelijk hoe een kruisbestuiving plaats kan vinden tussen de verschillende sectoren. 

Popuplocaties voor horeca

Zo denkt de horeca aan het verzorgen van horeca op popuplocaties. Op deze manier kunnen mensen kennis maken met de horeca, maar kunnen mensen vooral met elkaar worden verbonden. Noordwijkse ondernemers zouden gefaciliteerd worden in deze pop up locaties. Ook zijn er mogelijk kruisbestuivingen met de cultuursector en zorginstellingen. Zou dit op schoolpleinen kunnen bij mensen in de buurt? Alles uiteraard met de 1,5 meter afstand en niet teveel mensen. 

Bloemensector revitaliseren

De bloemensector is zwaar getroffen. Wat zou het mooi zijn als alle eetgelegenheden, trouwlocaties en hotels in Noordwijk standaard streekbloemen plaatsen? Kan er een abonnement worden genomen op lokale bloemen?  Kan de gemeente niet aan de inwoners pakketten uitdelen met bloembollen uit eigen regio?   

Detailhandel – Koop vooral lokaal

Lokale ondernemers houden het centrum van een dorp levendig. Deze crisis zou tot nog meer leegstand kunnen leiden, dit is ongewenst. De aantrekkelijkheid van de winkelstraten moet vergroot worden, met meer groen, vriendelijke uitstraling, gevarieerd aanbod en mooie etalages. Het winkelend publiek moet een beleving ervaren bij het winkelen. Ondernemers vragen ook meer de ruimte om anders om te gaan met hun winkel.  Er wordt in de groep nagedacht over een gebruiksvriendelijke website met alle lokale ondernemers. Een samenwerking met Noordwijk marketing zou hierbij kunnen helpen. 

Kwetsbare groepen

Donderdag 4 juni 2020 was de 3e bijeenkomst. Deze stond in het teken van het welzijn van de Noordwijkers. De alliantie heeft gesproken over een drietal kwetsbare doelgroepen: laaggeletterden, bewoners van verpleegtehuizen en mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking. Wat kunnen we doen om de weerbaarheid van deze groepen te vergroten? Hoe houden we in de anderhalvemetersamenleving goed rekening met deze medeinwoners. 

Kunnen we elkaar treffen?

ZOOM-en biedt een prima ondersteuning aan de alliantie. De prettige sturing van de voorzitter bevordert het contact en de effectieve inzet van het digitale hulpmiddel. Een van de vragen was: ‘Kunnen we elkaar weer ‘echt’ ontmoeten?’ Dat bleek nog te vroeg. Een van de deelnemers meldde dat haar organisatie dat nog niet toeliet.