Noordwijk neemt Parkeer Route Informatie Systeem in gebruik

Verkeerswethouder Roberto ter Hark heeft vrijdag 14 juni 2019 het Parkeer Route Informatie Systeem (PRIS) in gebruik genomen. Hij onthulde bij het Wantveld in Noordwijk aan Zee 1 van de 17 dynamische informatiepalen die er deel van uitmaakt.

Wethouder verzorgt opening bij informatiepaal Wantveld voor nieuwe parkeersysteemSlimme sensoren en kiene kastjes

De afgelopen weken is aan de Noordwijkse kust een draadloos sensorennetwerk aangelegd. De plekken waar dat gebeurde zijn: de Koningin Wilhelmina Boulevard, de Koningin Astrid Boulevard, Wantveld, Palaceplein en het Jan Kroonsplein. In het wegdek ‘verdwenen’ naast tellussen ook zo’n vierhonderd slimme parkeersensoren. Onzichtbaar voor het oog doen ze daar stilletjes hun werk en registeren ze of er wel of geen auto staat geparkeerd. Ook is in een aantal lichtmasten kleine slimme kastjes opgehangen.

Verwijzing naar 7 verschillende parkeerlocaties

Kastjes en parkeersensoren leveren hun gegevens aan het nieuwe Parkeer Route Informatie Systeem. Dag en nacht. 7 dagen per week. Alle gegevens leiden uiteindelijk tot een getal op informatieborden langs de weg. Zo zien autorijders ‘waar’ en ‘hoeveel plekken’ er beschikbaar zijn. Het nieuwe Parkeer Route Informatie Systeem bevat de verwijzing naar 7 verschillende parkeerlocaties zoals het Wantveld en Palaceplein. Wat daar beschikbaar is, wordt zo beter benut.

Basis voor dynamisch verkeersmanagement

Bezoekers hoeven met het PRIS niet meer te zoeken naar een parkeerplaats. Ze rijden er direct naartoe. Het systeem helpt dus onnodig rondrijden te verminderen in de omliggende straten. En zorgt daardoor ook voor minder drukte, minder hinder, minder uitstoot van fijnstof en kooldioxide. Daarnaast leveren ze data goede sturingsinformatie. Actuele en historische data zijn voor de gemeente de basis om bijbehorende acties en scenario’s te bepalen voor een dynamisch verkeersmanagement in kern aan de kust en daar buiten. Het begeleiden van het verkeer start al op de N206.

Doen de particuliere parkeerplekken ook mee

De verkeerswethouder ziet het nieuwe Parkeer Route Informatie Systeem als één van de zaken die bijdraagt aan het verbeteren van het parkeren aan de Noordwijkse kust. Het is wat hem betreft een echte start. “We hebben de mogelijkheid om in het systeem ook de grotere particuliere parkeerplaatsen op te nemen. We reiken elk commercieel bedrijf en elke organisatie actief aan de kust de hand toe. Doe mee. Enerzijds zorgen we voor een betere toekenning van de schaarse parkeerplekken aan de kust met alle voordelen van dien, anderzijds zorgen we ervoor dat de bestaande capaciteit van de bestaande particuliere parkeerplekken beter benut wordt”, aldus de wethouder. “Dat is ook commercieel aantrekkelijk. Ik hoop dat we door kunnen groeien.”

Verbeteren doorstroming hoogwaardig openbaar vervoer

De komst van hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) in Noordwijk: een snelle lijn van Noordwijk naar Schiphol is voor de provincie Zuid-Holland aanleiding geweest om samen met de gemeente Noordwijk een pakket aan maatregelen te ontwikkelen dat bijdraagt aan een betere doorstroming. Het PRIS maakt hier onderdeel van uit en wordt door de provincie gefinancierd. Om verdere doorstroming van het openbaar vervoer te verbeteren stimuleert de gemeente het strandverkeer om gebruik te maken van de route Gooweg-Northgodreef. Het parkeerverwijssysteem draagt daaraan bij met als resultaat een betrouwbare dienstregeling voor het HOV. Ook vermindert het zoekverkeer naar een vrije parkeerplaats. De mogelijkheden werden al met dynamische borden langs de N206 aangegeven. Nu is er dan ook een extra aanvulling met de parkeergegevens over de openbare parkeerplekken aan de kust. Bij uitbreiding van de parkeerruimte in de vorm van parkeergarages kan het systeem in de toekomst ook makkelijk aangepast worden.