Paspoort of identiteitskaart voor Nederlanders die in het buitenland wonen

Nederlanders die in het buitenland wonen kunnen een Nederlands reisdocument aanvragen. Neem contact op met 1 van de 12 gemeenten waar dit mogelijk is.

Als u Nederlander bent en in het buitenland woont, kunt u een paspoort of identiteitskaart aanvragen. Dat doet u bij 1 van de 12 grensgemeenten in Nederland. Of u gaat naar een ambassade of consulaat in het land waar u woont.

Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren.

Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.

De voorwaarden om een Nederlands reisdocument aan te vragen als u in het buitenland woont zijn:

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit.
  • U staat niet (meer) ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) als inwoner van Nederland.

De kosten voor een Nederlands reisdocument als u in het buitenland woont, kunt u lezen opĀ rvig.nl

Voor informatie kunt u contact opnemen met het Klantcontactcentrum via +31 (0)71 36 60 000.

Na 5 werkdagen kunt u uw paspoort of identiteitskaart ophalen bij de gemeente.

Heeft u het reisdocument sneller nodig? Misschien komt u in aanmerking voor een noodpaspoort van de Koninklijke Marechaussee. Meer informatie over het noodpaspoort vindt u op defensie.nl

Zo vraagt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart aan als u in het buitenland woont:

Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind jonger dan 12 jaar of een paspoort voor uw kind jonger dan 18 jaar? Neem dan het volgende mee:

  • Schriftelijke toestemming van beide ouders of voogd.
  • Geldig (kopie van een) identiteitsbewijs van beide ouders of voogd.
  • Uw kind moet ook meekomen.

Is uw paspoort vermist of gestolen? Ga naar de gemeente om een nieuw reisdocument aan te vragen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.