Paspoort of identiteitskaart aanvragen voor Nederlanders die in het buitenland wonen
Nederlanders die in het buitenland wonen, kunnen een Nederlands reisdocument aanvragen. Dit kan een paspoort of een identiteitskaart zijn. Aanvragen doet u bij 1 van de 12 grensgemeenten in Nederland of de gemeentebalie op Schiphol. U kunt eventueel ook terecht bij een groot aantal ambassades of consulaten in het buitenland.
Voorwaarden
De voorwaarden om een Nederlands reisdocument aan te vragen als u in het buitenland woont zijn:
- U heeft de Nederlandse nationaliteit.
- U staat niet (meer) ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) als inwoner van Nederland.
Aanpak
Zo vraagt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart aan als u in het buitenland woont:
- Maak een afspraak bij 1 van de 12 grensgemeenten in Nederland of de gemeentebalie op Schiphol.
- Bij het maken van de afspraak hoort u welke documenten u mee moet nemen.
- U komt persoonlijk naar de afspraak.
- U betaalt bij de aanvraag. Graag met pin betalen.
Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind jonger dan 12 jaar of een paspoort voor uw kind jonger dan 18 jaar? Neem dan het volgende mee:
- Schriftelijke toestemming van beide ouders of voogd.
- Geldig (kopie van een) identiteitsbewijs van beide ouders of voogd.
- Uw kind.
Vermist of gestolen
Is uw paspoort vermist of gestolen? Ga dan naar de gemeente om een nieuw reisdocument aan te vragen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
Kosten
De kosten voor een Nederlands reisdocument als u in het buitenland woont, kunt u op rvig.nl lezen.
Afhandeltermijn
Na 5 werkdagen kunt u uw paspoort of identiteitskaart ophalen.
Heeft u het reisdocument sneller nodig? Misschien komt u in aanmerking voor een noodpaspoort van de Koninklijke Marechaussee. Meer informatie over het noodpaspoort vindt u op marechaussee.nl