Paspoort of identiteitskaart aanvragen voor Nederlanders die in het buitenland wonen

Nederlanders die in het buitenland wonen, kunnen een Nederlands reisdocument aanvragen. Dit kan een paspoort of een identiteitskaart zijn. Aanvragen doe je bij 1 van de 12 grensgemeenten in Nederland of de gemeentebalie op Schiphol. Je kan eventueel ook terecht bij een groot aantal ambassades of consulaten in het buitenland.

Voorwaarden

De voorwaarden om een Nederlands reisdocument aan te vragen als je in het buitenland woont zijn: 

  • Je hebt de Nederlandse nationaliteit.
  • Je staat niet (meer) ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) als inwoner van Nederland.

Aanpak 

Zo vraag je een Nederlands paspoort of identiteitskaart aan als je in het buitenland woont: 

Vraag je een identiteitskaart aan voor jouw kind jonger dan 12 jaar of een paspoort voor jouw kind jonger dan 18 jaar? Neem dan het volgende mee: 

  • Schriftelijke toestemming van beide ouders of voogd.
  • Geldig (kopie van een) identiteitsbewijs van beide ouders of voogd.
  • Jouw kind.

Vermist of gestolen

Is jouw paspoort vermist of gestolen? Ga dan naar de gemeente om een nieuw reisdocument aan te vragen. Je hoeft geen aangifte te doen bij de politie.

Kosten

De kosten voor een Nederlands reisdocument als je in het buitenland woont, kan je op rvig.nl lezen.

Afhandeltermijn

Na 5 werkdagen kan je jouw paspoort of identiteitskaart ophalen. 

Heb je het reisdocument sneller nodig? Misschien kom je in aanmerking voor een noodpaspoort van de Koninklijke Marechaussee. Meer informatie over het noodpaspoort vind je op marechaussee.nl.