Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

Op dit moment kunt u alleen op afspraak terecht bij de gemeente in verband met het coronavirus.

Instanties kunnen vragen om een schriftelijk bewijs dat u nog leeft. Dit heet een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita. U vraagt deze documenten aan bij de gemeente waarin u woont of verblijft.

Online een bewijs van in leven zijn aanvragen (DigiD)

Of maak online een afspraak (gratis).

Het verschil tussen een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita is:

  • Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP).
  • Een attestatie de vita gebruikt u in het buitenland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand.

Een attestatie de vita is in het Nederlands en in het Frans. Het document is 6 maanden geldig.

Als u in Aruba, Curaçao, Bonaire, Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba een bewijs nodig hebt, vraagt u een bewijs van in leven zijn aan.

Wat zijn de kosten van de aanvraag?

Aanvraag Prijs
Bewijs van in leven zijn € 5,10
Attestatie de vita € 14,-

Digitale aanvraag van een bewijs van in leven zijn

Binnen 2 werkdagen per post.

Aanvraag bij de publieksbalies

Direct klaar.

U kunt een bewijs van in leven zijn of attestatie de vita alleen voor uzelf aanvragen. Zo vraagt u een bewijs van in leven zijn of attestatie de vita aan:

  • U kunt online een bewijs van in leven zijn aanvragen (DigiD). U betaalt met iDEAL.
  • U gaat persoonlijk naar de gemeente tijdens de openingstijden van de publieksbalies. In verband met het coronavirus kunt u alleen op afspraak langskomen. Maak online een afspraak (gratis) of bel voor een afspraak met ons Klantcontactcentrum via +31 (0)71 36 60 000. U neemt mee:
    • Uw geldige legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument).
    • Het bericht van de instantie waarin staat dat u een bewijs van in leven zijn nodig heeft.
    • U betaalt met pin (geen creditcard) of contant.