Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita
Op dit moment kunt u alleen op afspraak terecht bij de gemeente in verband met het coronavirus.
Instanties kunnen vragen om een schriftelijk bewijs dat u nog leeft. Dit heet een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita. U vraagt deze documenten aan bij de gemeente waarin u woont of verblijft.
Het verschil tussen een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita is:
- Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP).
- Een attestatie de vita gebruikt u in het buitenland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand.
Een attestatie de vita is in het Nederlands en in het Frans. Het document is 6 maanden geldig.
Als u in Aruba, Curaçao, Bonaire, Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba een bewijs nodig hebt, vraagt u een bewijs van in leven zijn aan.
Wat zijn de kosten van de aanvraag?
Aanvraag | Prijs |
Bewijs van in leven zijn | € 5,10 |
Attestatie de vita | € 14,- |
Digitale aanvraag van een bewijs van in leven zijn
Binnen 2 werkdagen per post.
Aanvraag bij de publieksbalies
Direct klaar.
U kunt een bewijs van in leven zijn of attestatie de vita alleen voor uzelf aanvragen. Zo vraagt u een bewijs van in leven zijn of attestatie de vita aan:
- U kunt online een bewijs van in leven zijn aanvragen (DigiD). U betaalt met iDEAL.
- U gaat persoonlijk naar de gemeente tijdens de openingstijden van de publieksbalies. In verband met het coronavirus kunt u alleen op afspraak langskomen. Maak online een afspraak (gratis) of bel voor een afspraak met ons Klantcontactcentrum via +31 (0)71 36 60 000. U neemt mee:
- Uw geldige legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument).
- Het bericht van de instantie waarin staat dat u een bewijs van in leven zijn nodig heeft.
- U betaalt met pin (geen creditcard) of contant.