Adresonderzoek aanvragen

Bij de gemeente staat iedereen ingeschreven op een adres. Dat kan een woon- of briefadres zijn. Als u twijfelt of adresgegevens wel kloppen, moet de gemeente een administratief onderzoek starten.

Staat iemand op uw adres ingeschreven, terwijl die niet bij u woont? Vraag de gemeente dan om een adresonderzoek. Ook instanties kunnen om een adresonderzoek vragen, als zij adresgegevens uit de basisregistratie personen gebruiken.

Digitaal indienen

  • Uw DigiD inlogcode.
  • Eventueel gegevens van de persoon die staat ingeschreven op uw adres, maar daar niet meer woont. Denk hierbij aan naam, geboortedatum, telefoonnummer of e-mailadres van deze persoon.

Schriftelijk indienen

  • Kopie van uw geldige identiteitsbewijs.
  • Eventueel gegevens van de persoon die staat ingeschreven op uw adres, maar daar niet meer woont. Denk hierbij aan naam, geboortedatum, telefoonnummer of e-mailadres van deze persoon.
  • Eventueel retour gekomen post van de vertrokken persoon, of andere bewijsstukken waaruit blijkt dat deze persoon niet meer woonachtig is op uw adres.
  • Als u zelf niet ingeschreven bent op het adres, bewijs waaruit blijkt dat u de eigenaar of huurder bent van de woning (bijvoorbeeld een koop- of huurovereenkomst).

De gemeente is voor adresonderzoek onder meer afhankelijk van de medewerking van derden. Het adresonderzoek kan daarom enige tijd in beslag nemen.

U kunt het adresonderzoek digitaal of schriftelijk aanvragen bij de gemeente.