1e inschrijving in Nederland

Kom je voor het eerst in Nederland wonen voor minstens 4 maanden binnen een periode van 6 maanden? Dan moet je jezelf persoonlijk inschrijven bij de gemeente waarin je gaat wonen. Dit heet een 1e inschrijving. Je krijgt na inschrijving een burgerservicenummer (BSN). 

Bel voor een afspraak (gratis)

Korter dan 4 maanden in Nederland

Als je korter dan 4 maanden in Nederland woont, hoef je jezelf niet in te schrijven bij de gemeente. Je laat jezelf dan inschrijven als niet-ingezetene in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit doe je bij een gemeente met een loket voor niet-ingezetenen (RNI-gemeente). Je krijgt na inschrijving een BSN.

Eerder in Nederland gewoond

Heb je al eerder in Nederland gewoond, maar ben je voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan moet je ook een 1e inschrijving doen. Als je na oktober 1994 naar het buitenland bent verhuisd, dan moet je jezelf opnieuw inschrijven.

Voorwaarden

Je hebt om ingeschreven te kunnen worden:

  • de Nederlandse nationaliteit of;
  • een paspoort uit een EU-/EER-land of;
  • een verblijfsvergunning voor bepaalde of onbepaalde tijd of;
  • een aanvraag voor een verblijfsvergunning gedaan en je mag de beslissing op jouw aanvraag in Nederland afwachten.

Aanpak

Na jouw aankomst in Nederland moet je jezelf binnen 5 werkdagen inschrijven op de volgende manier: 

  • Maak eerst een afspraak bij de gemeente. Neem hiervoor contact op met ons Klantcontactcentrum via +31 71 36 60 000. Schrijven jouw partner en/of kinderen zich ook opnieuw in? Geef dit dan aan bij het maken van de afspraak.
  • Neem naar de afspraak het volgende mee:
    • Jouw geldige identiteitsbewijs (waarop jouw nationaliteit staat).
    • Een bewijs dat je een woning hebt, zoals een huur- of koopcontract.
    • Als je niet een Europese nationaliteit hebt:
      • een bewijs dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) jouw verblijf heeft goedgekeurd.
    • Als je uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius of Saba komt:
      • een verhuisbericht.
    • Officiële documenten van levensgebeurtenissen uit jouw tijd in het buitenland, zoals een geboorteakte, huwelijksakte, erkenningsakte, echtscheidingsakte (geen kopieën). Let op! Zijn de gevraagde documenten niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans opgesteld? Of heb je geen meertalig modelformulier? Dan moet je ze laten vertalen. Is de vertaler in Nederland beëdigd? Dan hoef je de vertaling niet te laten legaliseren. Is de vertaler in het buitenland beëdigd? Dan moet je het gelegaliseerde originele document opnieuw laten legaliseren in Nederland. Meer hierover lees je op nederlandenu.nl en nederlandwereldwijd.nl.
    • Alle personen die met jou meeverhuizen met alle benodigde documenten.

Kosten

Inschrijven is gratis.