Cluster Informatiemanagement en Automatisering
Het cluster Informatiemanagement en Automatisering zorgt dat de organisatie de juiste informatie krijgt. Op het juiste moment en op de juiste plaats. Het cluster ontsluit, bewaart en beveiligt informatie. Zij zorgen voor de kwaliteit en geven advies over vernieuwende technologieën en effectieve processen. Deze vertalen ze naar duidelijke toepassingen en oplossingen. Informatiemanagement en Automatisering verbetert de informatiestromen. Zo kunnen medewerkers efficiënter werken en betere beslissingen nemen. Ze bieden gebruiksvriendelijke en veilige systemen die beschikbaar zijn op elk moment en elke plaats.
Team Digitale informatievoorziening
Het team Digitale informatievoorziening (DIV) verzamelt, bewaart en maakt informatie toegankelijk. Het team ziet toe op de eisen van volledigheid, authenticiteit, integriteit en toegankelijkheid van informatie en bewaakt de kwaliteit ervan. Het team ziet er op toe dat archieven worden bewaard volgens de bewaartermijnen die daarvoor gelden. En zij brengen het archief over naar het archief van Erfgoed Leiden en Omstreken (ELO). Verder verwerkt het team de belastingencorrespondentie namens Belastingsamenwerking Duin- en Bollenstreek en beheert de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), de Basisadministratie Gebouwen (BAG) en GEO-informatie.
Team Informatie- en gegevensmanagement
Het team Informatie- en gegevensmanagement is het aanspreekpunt voor alle vragen over digitalisering binnen onze organisatie. Het team kijkt welke digitale oplossingen en informatievoorziening nodig is om de doelstellingen van de gemeente te realiseren. Het team borgt het functioneel beheer. Ze volgen technische en maatschappelijke ontwikkelingen en leiden alle data-activiteiten binnen de gemeente. Het team zorgt voor veilige opslag en verantwoord gebruik en bewaakt de informatieveiligheid en privacy. Daarnaast ontwikkelt het team digitale producten en beheert ze alle applicaties van de gemeente.
Team Automatisering
Het team Automatisering zorgt er voor dat alle systemen veilig en betrouwbaar blijven draaien. De collega’s van de Servicedesk zijn het 1e aanspreek voor alle vragen die over ICT gaan en helpen collega’s met oplossingen. Bij systeembeheer gaat het over de infrastructuur en technisch beheer. Zij houden zich bezig met netwerken, databases, servicesystemen en telefoonbeheer. Binnen het team monitoren ze steeds de veiligheid op digitale aanvallen van buitenaf.