Convenant ‘Veiligheid in en om de vo-school 2024-2026 – Gemeente Noordwijk’

November 2024

Partijen:

  • Voortgezet Onderwijs (Teylingen College Leeuwenhorst en Northgo College)
  • Politie Nederland; eenheid Den Haag
  • Gemeente Noordwijk

Inhoudsopgave

  • Partijen, doelstelling 22.
  • De rol van de school 33.
  • De rol van de politie 44.
  • De rol van de gemeente 55.
  • Samenwerking en afstemming tussen partijen 76.
  • Overige bepalingen 87.
  • Ondertekening 921.

1. Partijen, doelstelling

De gemeente Noordwijk, Teylingen college Leeuwenhorst en het Northgo College en de politie werken samen aan ‘veiligheid in en om de school’. Dit doen zij vanuit hun eigen (wettelijke) taken en bevoegdheden én vanuit gezamenlijk geformuleerde doelen met de daarbij passende werkwijzen en vormen van samenwerking.

schoolbank met schrift en pennen

In dit convenant, voor de periode 2024 – 2026, maken we afspraken over de borging van schoolveiligheid in de betreffende periode.

3 studenten op stoep voor school

Doelstelling convenant

Doelstelling van dit convenant is het in stand houden van een veilig klimaat in en om de school. Specifiek richten partijen zich op:

  • Het voorkomen en bestrijden van overlast, vandalisme en criminaliteit.
  • Het vroegtijdig signaleren van zorgwekkend gedrag en omstandigheden rond leerlingen en het hierin voorzien van een passende aanpak.

Een veilige basis betekent (meer) ruimte voor ontplooiing en ontwikkeling. Hoofdlijnen van de aanpak van partijen om deze doelen te bereiken zijn:

  • Een stevig preventief beleid: waar mogelijk worden strafbare handelingen, overlast enandere aantastingen van de veiligheid in en om de school voorkomen.
  • Repressie waar nodig: strafbare handelingen tegen personeel, leerlingen, bezoekers, omwonenden en eigendommen worden niet geaccepteerd. Wet- en regelgeving en openbare orde worden gehandhaafd.
  • Een goed werkende ‘keten’ van signalering, analyse en opschaling van zorg- enveiligheidsvraagstukken rond individuele leerlingen.
  • Integraal samenwerken met de partners in het convenant én andere partijen op het domein van onderwijs, zorg en veiligheid.
  • Innovatie en doorontwikkeling van de aanpak door samenwerking en kennisuitwisseling en in het algemeen kritisch oog voor verbetermogelijkheden van de aanpak.

Partijen werken vanuit het gezamenlijke belang van veiligheid in en om de school. Per partij gelden daarnaast de volgende kaders:

  • De school is op grond van de Wet Sociale veiligheid op school (juni 2015) en deArbeidsomstandighedenwet verantwoordelijk voor de veiligheid en het welzijn vanschoolpersoneel, leerlingen en bezoekers in het schoolgebouw en op het schoolterrein.
  • De politie is verantwoordelijk voor de handhaving van wet- en regelgeving en de openbare orde, alsmede voor de opsporing van strafbare feiten. Specifiek voor de samenwerking met scholen gelden de richtlijnen in de Kadernotitie Politie en Schoolveiligheid van de nationale politie (2016).
  • De gemeente draagt zorg voor een samenhangend en integraal veiligheidsbeleid. Binnen het Integraal Veiligheidsplan Noordwijk 2021-2024 is het onderwerp ‘Veiligheid in en om de school’ een van de accenten.

2. De rol van de school

Contactpersoon

  • De school wijst een persoon aan die tot taak heeft dit convenant uit te voeren en die optreedt als contactpersoon voor de andere partijen in dit convenant.

Bekendheid en borging van het convenant

  • Binnen de vestiging van de school gelden zodanige afspraken dat duidelijk is wie de contactpersoon is voor het convenant.
  • Het convenant is onderdeel van het schoolbeleid en wordt als zodanig opgenomen in relevante (wettelijke) documenten. Bepalingen in dit convenant sluiten aan op het Veiligheidsplan van de school ingevolge de Wet Sociale veiligheid op school. De school spant zich in voor eenduidigheid van deze plannen op onderdelen van belang voor dit convenant.
  • De school draagt zorg voor bekendmaking van strekking en inhoud van het convenant aan schoolpersoneel, leerlingen, ouders en bezoekers.

Preventief beleid

  • De school voert een actief preventief beleid gericht op het voorkomen van strafbare handelingen, overlast en andere aantastingen van de veiligheid. Zij bespreekt onderwerpen als kleine criminaliteit, vuurwerk, wapenbezit, discriminatie, grooming, social media en sexting, ronselen, omgaan met geld, alcohol en drugs met leerlingen, docenten, ander schoolpersoneel en ouders. Hiervoor zal de school contacten onderhouden met voorlichtende instanties, zoals welzijnsorganisaties en Bureau Leerrecht uit Leiden.
  • Indien nodig stelt de school gedragsregels op. Voor daarvoor in aanmerking komende onderwerpen worden nadere informatie en te maken afspraken vastgelegd in afzonderlijke protocollen.

Aanpak incidenten

  • De school ziet toe op naleving van orde en wet- en regelgeving in het schoolgebouw, op het schoolterrein en in de directe omgeving van de school. Zij grijpt in, treedt handhavend op waar nodig en binnen haar mogelijkheden, in nauwe samenwerking met politie en andere partijen.

Samenwerking met de politie

  • De politie wordt door de school in kennis gesteld van strafbare feiten in het schoolgebouwen op het schoolterrein, gericht tegen schoolpersoneel, leerlingen, bezoekers en eigendommen. Eventueel volgt een (formele) melding of aangifte. Over het doen van aangifte wordt een bewuste afweging gemaakt door betrokken partijen.
  • De contactpersoon van de school overlegt maandelijks en indien nodig met de aangewezenvertegenwoordiger van de politie. Hierbij worden strafbare handelingen, overlast en andere aantastingen van de veiligheid besproken. Gezamenlijk wordt nagegaan welke (aanvullende)maatregelen wellicht nodig zijn.
  • De school kan na overleg medewerking verlenen aan maatregelen, die de politienoodzakelijk acht bij de handhaving van wet- en regelgeving en openbare orde in en rond de school.
  • De school stelt in overleg met de politie een kluisjesprotocol op.

De omgeving van de school

  • De school is zich bewust van mogelijke overlast, vandalisme en criminaliteit van schooljeugd in de directe (woon)omgeving van de school en levert vanuit haar verantwoordelijkheden en bevoegdheden een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden hiervan. Meldingen vanuit ondernemers of omwonenden van de school worden altijd serieus genomen en onderzocht. Bij overlast die door leerlingen is veroorzaakt, zal de school dit bespreken met betrokkenleerlingen, ouders en omwonenden of ondernemers.
  • De school spant zich in om de omgeving rond de school schoon en heel te houden, onder andere dooracties en leerprojecten met leerlingen en omwonenden.

Zorgvuldige omgang met informatie

  • Alle handelingen van de school die voortvloeien uit dit convenant beantwoorden aan geldende regelgeving over registratie, delen en gebruik van privacygevoelige informatie.

3. De rol van de politie

Bekendheid en borging van het convenant

  • De afspraken in dit convenant zijn bekend bij de medewerkers van het basisteam. Het convenant vormt de basis van politie-inzet gericht op veiligheid in en rond de school.
  • Eventuele strijdigheid van richtlijnen vanuit ander politiebeleid met de afspraken in dit convenant, wordt tijdig gesignaleerd door de politie en onder de aandacht gebracht van beleidsverantwoordelijken binnen de politie.

Jeugdagent/Wijkagent

  • Er zijn vertegenwoordigers van de politieorganisatie met taakaccent “Jeugd’ werkzaam in Noordwijk. De aangewezen politiemedewerker is het eerste aanspreekpunt van de school.
  • Maandelijks of indien nodig vindt overleg plaats tussen de aangewezen politiemedewerker en de contactpersoon van de school. Hierbij worden strafbare handelingen, overlast en andere aantastingen van de veiligheid besproken. Gezamenlijk wordt nagegaan welke(aanvullende) maatregelen wellicht nodig zijn.
  • Daarnaast vindt er maandelijks een informeel bezoek plaats van de politie aan de school waarbij de vertegenwoordiger van de politie op een laagdrempelige manier aanspreekbaar is voor docenten en leerlingen van de school. De school faciliteert hiertoe een geschikte locatie binnen het schoolgebouw.

Samenwerking, afstemming met de school

  • De politie maakt met de school afspraken over surveillance rond de school en aanhoudingen in school, waar mogelijk worden deze van tevoren bij de schoolleiding gemeld en worden deze zo rustig mogelijk uitgevoerd.
  • Op verzoek ondersteunt de politie de school bij controles van kluisjes op aanwezigheid/in bezit hebben van onder meer wapens, vuurwerk, alcohol en drugs. Met het oog hierop stellen politie en het onderwijs samen een protocol op over kluisjescontrole op school door de politie.
  • De politie adviseert de school over de voorkoming en bestrijding van overlast, vandalisme en criminaliteit.

Prioriteit

  • De politie verplicht zich prioriteit te geven aan een snelle interventie en afhandeling van een melding of aangifte van (een vermoeden van) strafbare feiten in en om school. De prioriteit is afhankelijk van de ernst van de feiten. Verdachten worden, als dat juridisch mogelijk is, zo spoedig mogelijk aangehouden. Het dossier wordt conform de afgesproken doorlooptijden ingezonden naar Halt of het OM. Ook niet Halt-waardige zaken kunnen, indien zij aan bepaalde criteria voldoen, na overleg met het OM naar Halt worden verwezen. Bijvoorbeeld bij een strafbaar feit, zoals wapenbezit of een eenvoudige bedreiging. De politie koppelt aan de school terug hoe een aangifte of melding wordt opgepakt. Daar waar in alle redelijkheid een andere afdoening kan plaatsvinden heeft dit de voorkeur in overleg met de politie, het OM, school en andere betrokken partijen.

Zorgvuldige omgang met informatie

  • .Alle handelingen van de politie, die voortvloeien uit dit convenant beantwoorden aan geldende regelgeving over registratie, delen en gebruik van privacygevoelige informatie.

4. De rol van de gemeente

Contactpersoon

  • De gemeente wijst een persoon aan, die tot taak heeft dit convenant uit te voeren en die optreedt als contactpersoon voor de andere partijen in dit convenant.

Bekendheid en borging van het convenant

  • De afspraken in dit convenant zijn bekend bij medewerkers van de gemeente actief op het brede terrein van onderwijs, jeugd en veiligheid en vormen (mede) de basis voor inzet en maatregelen gericht op veiligheid in en rond de school.
  • De werking van het convenant wordt ondersteund door het integrale veiligheidsbeleid van de gemeente. De afspraken in het convenant klinken ook door in en worden ondersteund doorander gemeentelijk beleid. Eventuele strijdigheid van beleid met afspraken in dit convenant, wordt tijdig gesignaleerd door de contactpersoon van de gemeenten en onder de aandacht gebracht van beleidsverantwoordelijken.

Regierol

  • De gemeente bewaakt de naleving van gemaakte afspraken. Daartoe belegt de gemeente halfjaarlijks een ambtelijk voortgangsoverleg. Gebleken knelpunten worden opgepakt door de gemeente en leiden (eventueel ook tussentijds) tot afstemming met partijen en benodigde vervolgstappen. Voor wat betreft het bestuurlijke overleg geldt een overlegfrequentie van eenmaal per jaar.
  • De gemeente is te allen tijde aanspreekpunt voor de convenantpartners voor vragen, knelpunten en dilemma’s inzake de werking van convenant.
  • Desgevraagd en op eigen initiatief kan de gemeente in facilitaire en/of inhoudelijke ondersteuning voorzien voor de bij dit convenant betrokken partijen. Dit omvat bijvoorbeeld het verspreiden onder de partners van documentatie over nieuwe inzichten, regelgeving, instrumenten op het gebied van school en veiligheid.
  • De gemeente bewaakt beleid en regelgeving op het gebied van school, veiligheid en flankerende terreinen, die een relatie hebben met de werking van dit convenant. Relevante ontwikkelingen communiceert de gemeente met de convenantpartners, in het periodieke overleg of tussentijds.
  • De gemeente bewaakt lokale ontwikkelingen, die raakvlakken hebben met de werking van dit convenant. Relevante ontwikkelingen communiceert de gemeente met convenantpartners, in het periodieke overleg of tussentijd.
  • Gemeente voert tevens regie op overlast en zorg omtrent jongeren door middel van het zogenaamde ‘focusoverleg’. Afspraken hieromtrent liggen vast in convenant “Samenwerkingen gegevensuitwisseling Jongeren op straat-overleg Noordwijk’.

Openbare ruimte

  • .De gemeente draagt zorg voor een samenhangend geheel van voorzieningen enmaatregelen, die aansluiten op afspraken in dit convenant en bijdragen aan de veiligheid inde openbare ruimte rondom school.
  • Het team Vergunningen, Toezicht en Handhaving maakt, desgewenst, in overleg met de school en beleidsadviseur Integrale Veiligheid afspraken over toezicht en handhaving in de directe omgeving van de school. Te denken valt aan toezicht in pauzes, rondhangen in portieken en/of in plantsoenen of het achterlaten van troep richting winkelcentrum.

Preventie

  • De gemeente zorgt ervoor dat relevante folders en ander voorlichtingsmateriaal beschikbaar worden gesteld alsmede dat voorlichtingslessen (op maat) kunnen worden aangeboden, desgewenst in samenwerking met lokale netwerkpartners en/of instructies aan leerlingen, docenten en ouders.
  • De gemeente stimuleert dat er op scholen aandacht is voor alcohol- en middelengebruik onder jongeren. Voor het voorgezet onderwijs zijn er lesprogramma’s, onder meer gericht op het tegengaan van alcohol- en drugsgebruik.

Leerplicht

  • De gemeente draagt zorgt voor de adequate uitvoering van de leerplichtwet. Dit doet de gemeente samen met het Regionaal Bureau Leerrecht (RBL). Basis hiervoor vormt het Beleidsplan 2022 – 2025 van het RBL.

Zorgvuldige omgang met informatie

  • Alle handelingen van de gemeente, die voortvloeien uit dit convenant beantwoorden aan geldende regelgeving over registratie, delen en gebruik van privacygevoelige informatie.

Samenwerking en afstemming tussen partijen

Ketensamenwerking

  • Partijen stellen elk jaar een jaaragenda op, waarin concrete activiteiten en prioriteiten(contact, preventie, aanwezigheid jeugdagent op school) worden benoemd en vastgelegd.
  • Partijen spannen zich in voor een goed werkende keten van signalering, afstemming en opschaling, vervolgacties en terugkoppeling. Gebleken verbeterpunten in de keten worden gecommuniceerd met de partners, in het periodieke overleg of tussentijds.
  • Partijen brengen elkaar op de hoogte over veiligheidsrisco’s en -vraagstukken op het gebied van school en veiligheid, in het periodieke overleg of tussentijds.
  • Partijen werken integraal samen met (keten)partners zoals de Jeugd- en Gezinsteams, Openbaar Ministerie, jongerenwerk, Bureau Halt, Veilig Thuis, en Regionaal Bureau Leerrecht in Leiden.

Ambtelijk overleg

  • Halfjaarlijks vindt een breed ambtelijk overleg ‘School en Veiligheid’ plaats met de aangewezen contactpersonen van partijen, te weten: de door Northgo College, Teylingen College Leeuwenhorst en de politie aangewezen 3 contactpersonen én de vanuit de gemeente werkzame procesregisseur zorg en veiligheid, adviseur openbare orde en veiligheid en de beleidsadviseur onderwijs. Indien de aangewezen contact persoon onverhoopt niet aanwezig kan zijn, is het mogelijk een collega als afgevaardigde deel te laten nemen.
  • Indien wenselijk kunnen, naast de vaste deelnemers, ook relevante partners en externe deskundigen worden uitgenodigd om vanuit hun expertise input te leveren.
  • Dit ambtelijk overleg kent de volgende hoofdonderdelen:
    • voortgang van de convenantsamenwerking;
    • actuele, complexe veiligheidsthema’s én;
    • uitdieping, uitwisseling van kennis en ervaringen.
  • De uitkomsten van het ambtelijk overleg vormen mede input voor het eveneens jaarlijkse bestuurlijk overleg.
  • De gemeente bereidt de ambtelijke overleggen voor en voert het secretariaat.

Bestuurlijk overleg

  • Jaarlijks vindt bestuurlijk overleg plaats met de bestuurders van partijen, te weten: de schooldirecteuren, de teamchef politie-basisteam Noordwijk, de burgemeester en wethouder sociaal domein. Indien een bestuurder onverhoopt niet aanwezig kan zijn, is het mogelijk een collega als afgevaardigde deel te laten nemen.
  • Dit bestuurlijk overleg kent de volgende hoofdonderdelen:
    • voortgang van de convenants samenwerking;
    • actuele veiligheidsvraagstukken, knelpunten en dilemma’s én;
    • uitdieping, uitwisseling van kennis en ervaringen.
  • De uitkomsten van het ambtelijk overleg vormen input voor dit bestuurlijke overleg.
  • De gemeente bereidt de bestuurlijke overleggen voor en voert het secretariaat.

Blijvend kritisch en innovatief

  • Partijen zijn samen scherp op de werking van het convenant en de mogelijkheden voorverbetering en doorontwikkeling van afspraken en samenwerking. Partijen delen daartoe kennis, nieuwe inzichten en instrumenten, goede en slechte ervaringen. Dit gebeurt primair tijdens de periodieke ambtelijke overleggen. De kennisuitwisseling en verdieping concentreren zich rond actuele veiligheidsthema’s, zoals pesten, ‘social media’, ‘loverboys’, ouderbetrokkenheid, zinvolle dagbesteding en dergelijke.

6. Overige bepalingen

  • Het convenant treedt in werking na de ondertekening en wordt aangegaan voor 4 jaar. Het convenant kan na evaluatie verlengd worden met opnieuw 4 jaar.
  • Na afloop van het convenant is deze van rechtswege beëindigd, tenzij gebruik gemaakt wordt van een mogelijke verlenging van het convenant.
  • Een partij deelt uiterlijk drie maanden voor het eind van een schooljaar, het voornemen tot beëindigen van deelname aan het convenant schriftelijk mee aan de andere partijen. De gemeente draagt zorg voor het overleg over bedoeld voornemen tussen alle partijen. Leidt dit overleg niet tot andere inzichten, dan volgt de schriftelijke beëindiging van de deelname aan het convenant, met ingang van de 1e dag van de eerstvolgende zomervakantie voor het voortgezet onderwijs.
  • Partijen kunnen voorstellen tot wijziging doen. Wijzigingen zijn pas bindend indien een schriftelijk stuk tot wijziging of aanvulling van dit convenant door partijen ondertekend is.
  • Op dit convenant is Nederlands recht van toepassing.
  • Door ondertekening van dit convenant vervallen alle eventuele eerder door partijengemaakte mondelinge, dan wel schriftelijke afspraken omtrent de hierbij overeengekomensamenwerking.
  • Indien één of meerdere bepalingen in dit convenant nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van dit convenant volledig van toepassing. Partijen zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht zal worden genomen.

7. Ondertekening

Burgemeester van Noordwijk
Mw. W.J.A. Verkleij

Teamchef Politie, basisteam Katwijk-Noordwijk
Mw. M. Wiersma

Teylingen College Leeuwenhorst
Dhr. C.T. Slats

Northgo College
Dhr. M.J.A. Janssen

Noordwijk, december 2024