Rioolverstopping
Heb je klachten door rioolverstopping op eigen terrein, zoals water- of stankoverlast? Of komt het water dat je op de 1e verdieping wegspoelt er op de begane grond weer uit in het doucheputje of het toilet? Of spoelt het toilet niet goed door? Dan is het riool onder jouw huis of in jouw tuin waarschijnlijk verstopt.
Bel een erkende loodgieter
Het is belangrijk dat je altijd eerst een erkende loodgieter belt. Veel ontstoppingsbedrijven werken met een rioolveer. Dit is geschikt voor een gootsteen of toilet, maar een verstopping onder de grond kan met een veer niet altijd worden opgelost. Vaak wordt dan gezegd dat het probleem bij de gemeente ligt.
Rapport
Als de loodgieter vaststelt dat de verstopping in gemeentegrond zit, moet er altijd een rapport worden gemaakt van deze vaststelling en de manier waarop dit is vastgesteld. Een video-inspectie is een pré. Een goed loodgietersbedrijf kan met behulp van een zender in de leiding boven maaiveld precies lokaliseren waar de verstopping zit. Het is verstandig om dit vooraf te vragen aan het loodgietersbedrijf, zodat je zeker weet dat ze in staat zijn om een video-inspectie uit te voeren. En de verstopping nauwkeurig te kunnen lokaliseren, mocht deze in gemeentegrond blijken te zitten.
Als blijkt dat het probleem in gemeentegrond zit, dan verzoeken wij jou om het rapport en de eventuele video-inspectie naar de gemeente te sturen. Wij bestuderen vervolgens het geheel. Als blijkt dat de verstopping in gemeentegrond zit en dit buiten jouw schuld om is verstopt, dan zal de gemeente dit probleem oplossen. De gemaakte kosten door jou aan het loodgietersbedrijf, zullen wij in dat geval gedeeltelijk of in zijn geheel vergoeden.
Pas op!
Ben je op zoek naar een loodgieter of een ontstoppingsbedrijf? Let dan goed op met wie je zaken doet. Het is de laatste tijd helaas meerdere malen voorgekomen dat inwoners een onverwacht hoge rekening moesten betalen voor dit soort werkzaamheden. In plaats van een paar honderd euro moesten zij meer dan € 3.000,- betalen. Zoeken op het internet levert niet altijd het meest deskundige of goedkoopste bedrijf op. Er wordt geadverteerd met lage voorrijkosten, maar uiteindelijk krijgen mensen een hele hoge rekening gepresenteerd én is vaak het probleem niet opgelost. Kies je voor een (lokale) ondernemer? Benader deze dan altijd via zijn eigen website of rechtstreekse telefoonnummer. En bij twijfel bel met ons óf dien online een melding in via fixi.nl of de app Fixi. Kijk bij de veelgestelde vragen hoe je een melding maakt. Of bel met ons Klantcontactcentrum via +31 71 36 60 000.
Melding indienen via Fixi
Als je niet direct een loodgieter wilt inschakelen, dan kun je ook het ontstoppingsputje in de tuin opzoeken. Dit putje, of ontstoppingsstuk, bevindt zich meestal vlakbij de erfgrens.
Als het putje vlakbij de erfgrens vol staat met water, dan zit de verstopping verderop in gemeentegrond. Je kan dan online een melding indienen via fixi.nl of de app Fixi. Kijk bij de veelgestelde vragen hoe je een melding maakt. Of bel met ons Klantcontactcentrum via +31 71 36 60 000. Als het putje leeg is, dan zit de verstopping in de leiding op eigen terrein nog vóór het putje.
Staat het ontstoppingsstuk vol? Dan zit de verstopping bij de gemeente. Je kan dan online een melding indienen via fixi.nl of de app Fixi. Kijk bij de veelgestelde vragen hoe je een melding maakt. Of bel met ons Klantcontactcentrum via +31 71 36 60 000.