Ontsluiting Noordelijke Duin- en Bollenstreek
Gemeente Noordwijk werkt nauw met de regio samen aan een bereikbare, verkeersveilige en leefbare Noordelijke Duin- en Bollenstreek & Haarlemmermeer. Met elkaar zijn ze ‘Op weg tussen duin, bollen en polder’.
Een samenwerking die nodig is
Er valt veel te genieten in gemeente Noordwijk. Bloeiende bollenvelden. Bossen. Historische buitenplaatsen en natuurlijk zee, strand en de schitterende duinen. De gemeente ligt middenin Nationaal Park Hollandse Duinen. Hier wonen mensen graag. Vaak werken ze daarbij in de regio of verder in de Randstad. Ook vinden steeds meer mensen een bezoek aan Noordwijk de moeite waard. Inwoner of bezoeker, een goede bereikbaarheid is voor beiden belangrijk. Gemeente Noordwijk wil dan ook goed bereikbaar zijn. Dat vraagstuk is groter dan de gemeente.
2 voorbeelden
In de regio moeten uitdagende vraagstukken aangepakt worden. Dat lijkt een ver van de bed show maar ook die oplossingen dragen bij aan de bereikbaarheid van gemeente Noordwijk. Een voorbeeld: een gemeente die graag mensen op een e-bike verwelkomt heeft natuurlijk belang bij goede en veilige fietsverbindingen in de regio, richting de kust. Nog een voorbeeld: een gemeente die graag meer Noordwijkse forensen en verblijfstoeristen in de bus ziet heeft er alle belang bij dat er een goede, luxe en ook hoogwaardige verbinding is die Noordwijk aansluit op de treinstations Hillegom, Voorhout, Sassenheim, Leiden en verder.
Drukker, voller en actiever
Net als in Nederland wordt het steeds drukker in de noordelijke Duin- en Bollenstreek en in Haarlemmermeer: er komen nieuwe woonwijken, bedrijven en meer toeristen. Om de leefbaarheid, verkeersveiligheid en bereikbaarheid te verbeteren, nu en in de toekomst, werken 9 partijen samen aan oplossingen. De betrokken partijen zijn de provincies Noord- en Zuid-Holland, de regio‘s Holland Rijnland en Vervoerregio Amsterdam en de gemeenten Haarlemmermeer, Hillegom, Lisse, Noordwijk en Teylingen. Inwoners en ondernemers worden betrokken bij de studies en de te nemen maatregelen.
Rekening houden met
Een betere bereikbaarheid van de regio. Belangrijk hierbij is, dat mensen zelf de keuze kunnen maken hoe ze willen reizen: met de fiets, het openbaar vervoer of met de auto. Daarom houden de samenwerkende partijen rekening met:
- de behoeften en wensen van reizigers, vervoerders en inwoners;
- ruimtelijke ontwikkelingen (nieuwe woningen);
- economische ontwikkelingen (nieuwe bedrijven).
Ook houden zij rekening met de natuur en hoe de verschillende maatregelen in het landschap passen. Met elkaar streven ze naar een duurzame oplossing.
Onderzoeken
- Nieuwe fietsverbindingen.
- Een nieuwe autoverbinding bij Lisse (N208 – A44). We onderzoeken een nieuwe verbinding tussen de N208 en de A44 ten zuiden van Lisse en Lisserbroek. Doel is om de dorpskernen te ontlasten en snellere verbindingen te maken voor verschillende vormen van vervoer (fiets, openbaar vervoer, auto).
- Een nieuwe autoverbinding bij Hillegom (N208 – naar N206 en noordelijk naar N442 en station Hillegom). We onderzoeken een nieuwe verbinding tussen het kruispunt van de N207 en N208 naar de N206. In de plannen krijgt deze nieuwe weg ook een directe aansluiting met station Hillegom.
Bij alle oplossingen wordt gekeken naar nut en noodzaak. De effecten worden doorgerekend en er wordt gekeken of de oplossingen/maatregelen het gewenste effect hebben en wat de kosten zijn.
Paritcipatie
Het is belangrijk dat inwoners en organisaties meedenken over de verschillende plannen/maatregelen. Participatie is daarom een belangrijk onderdeel van alle projecten in het maatregelenpakket. Per project wordt gekeken wie betrokken wordt en op welke manier. Bij de uitvoering worden de gemeenteraden en Provinciale Staten betrokken. Zij vormen vaak voor inwoners en ondernemers het eerste aanspreekpunt.
Verbinding N208 – A44
Voor het project wordt onderzocht of een nieuwe verbinding tussen de N208 – A44 ten zuiden van Lisse bijdraagt aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid in het gebied. Binnen het zoekgebied wordt gekeken op welke plek de verbinding zou kunnen komen. Er worden meerdere mogelijkheden met elkaar vergeleken. Van elke mogelijkheid wordt gekeken naar wat de kosten en opbrengsten zijn voor de maatschappij. Kortom: zorgt de nieuwe verbinding duidelijk voor verbetering en zijn de kosten hiervoor goed uit te leggen.
Het onderzoek is in de zomer van 2024 gestart en naar verwachting begin 2025 klaar. Als het onderzoek klaar is wordt dit voorgelegd aan de provinciale staten en gemeenteraden. Zij besluiten of het zinvol is om het onderzoek door te zetten en of er genoeg geld is. Daarna start de verkenningsfase. Op de afbeelding zie je het globaal studiegebied.
Terugblik: wat voorafging
In 2020 is met de regio een plan van aanpak gemaakt onder de naam ‘Mobiliteitsmaatregelen Noordelijke Duin- en Bollenstreek’. Februari 2021 stemden Provinciale Staten in met het plan van aanpak.
Het resultaat: een gezamenlijk pakket wensen en acties voor de korte, middellange en lange termijn. Daarbij zitten ook voorstellen hoe deze verbeteringen betaald kunnen worden.
Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben het pakket maatregelen voor de zomer van 2022 ontvangen. Alle vormen van vervoer maken deel uit van het overeengekomen maatregelenpakket. Dus lopen, fiets, openbaar vervoer en auto. De partijen kunnen een start maken met de uitwerking van de plannen voor de regio.
Een deel van dit pakket is financieel gedekt, voor een ander deel gaat het om wensen van de deelnemende gemeenten. En dat zijn dan wensen voor de langere termijn.
Een deel van de maatregelen gaat over de grenzen van de regio Noordelijke Duin- en Bollenstreek en de provincie Zuid-Holland. Dat is ook de reden waarom de samenwerking begin 2023 is uitgebreid.
Nieuwsbrieven en voortgangsinformatie
Er verschijnen regelmatig nieuwsbrieven met hierin informatie over het programma en de studies om de Noordelijke Duin- en Bollenstreek en Haarlemmermeer beter bereikbaar te maken. Wil je deze nieuwsbrieven ontvangen? Stuur dan een e-mail naar opweg@pzh.nl en vermeld hierin jouw naam en e-mailadres.